Waarom alarmering?

Mensen willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen, ook als zij lichamelijke beperkingen hebben en zich onzeker voelen. Men wil in noodsituaties zowel overdag als 's nachts hulp kunnen inroepen.

Hoe werkt het?

Het alarm werkt via een vaste telefoonlijn. Op een draagbaar handzendertje zit een knop. Als u daarop drukt, krijgt u contact met de Zorgcentrale Zuid in Tilburg. Hier zit een zorgverlener die luistert en vraagt wat er aan de hand is. Vervolgens stuurt hij de benodigde hulp naar u toe, 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Sociale alarmering

U dient 3 telefoonnummers van contactpersonen uit de buurt op te geven. Deze mensen hebben ook een sleutel van uw woning. Hun namen, telefoonnummers en contactgegevens van uw huisarts zijn bekend bij de Zorgcentrale.

De abonnementskosten voor sociale alarmering via SWOD bedragen € 22,00

    • Als u alarm maakt (kan 24 uur per dag) komt u in contact met de Zorgcentrale;

 

    • De Zorgcentrale neemt contact op met uw contactpersonen;

 

    • De contactpersonen hebben een sleutel van uw woning en helpen u verder;

 

    • Indien zich een noodsituatie voordoet kunt u rechtstreeks 112 bellen of de Zorgcentrale doet dat voor u.

 

 

Professionele alarmering

Voor professionele alarmering verwijzen wij u graag door naar onze samenwerkingspartner Thebe. U krijgt dan directe hulp van een professionele zorgverlener en hoeft dan geen telefoonnummers van derden door te geven. Aan deze vorm van dienstverlening zijn wel extra kosten verbonden en er wordt een sleutelkluis geplaatst.

Emergency call system. Senior woman pressing Alarm Button, closeup

Wat kost sociale alarmering?

Eenmalige aan/ afsluitkosten:              € 38,50

Eenmalig polsbandje i.p.v. halsketting: €  5,00

Maandelijks abonnementstarief:           € 22,00

Voor mensen met een laag inkomen kan het abonnementstarief een drempel zijn om gebruik te maken van alarmering. Deze mensen kunnen dan een beroep doen op een financiële tegemoetkoming door de gemeente. Om voor deze tegemoetkoming in aanmerking te komen mag het maandinkomen niet hoger zijn dan 120% van het wettelijk minimumloon.

Mogelijke eenmalige kosten:

Verlies losse zender € 132,00
Handlingskosten tijdelijke zender: € 10,00
Verhuiskosten: € 25,00
Na intakegesprek geen alarmering: € 25,00

Hoe vraagt u alarmering aan?

U kunt de alarmering rechtstreeks aanvragen bij SWOD. Bent u van mening dat u in aanmerking komt voor een financiële tegemoetkoming van de gemeente dan meldt u zich eerst bij de toegang van de gemeente Dongen, bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 08.30 en 12.30 uur; telefoon 14-0162 en daarna bij SWOD.